Site icon VolvoBlog.pl – nieoficjalny blog o Volvo

Zawór EGR – dlaczego się tak psuje?

Zawór cyrkulacji spalin to jeden z najmniej lubianych przez właścicieli pojazdów i mechaników elementów samochodu, gdyż jego nieprawidłowe funkcjonowanie może prowadzić do problemów z funkcjonowaniem silnika. Do czego jest on potrzebny? Dlaczego się psuje? I jak sobie z nim radzić? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć.

Czym jest EGR?

EGR to skrót z języka angielskiego, który oznacza Exhaust Gas Recirculation, co w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu układ recyrkulacji spalin. Zawór EGR jest częścią tego układu.

Zawór EGR – do czego służy i jak działa?

Dzięki zaworowi recyrkulacji spalin możliwe jest ograniczenie ilości tlenu, który dostarczany jest do komory spalania. Dzięki temu obniża się temperaturę w jej wnętrzu, a tym samym spowalnia proces spalania i redukuje emisje tlenków azotu.

Układ wydechowy i dolotowy w silnikach, które są wyposażone w zawór recyrkulacji spalin, jest połączony wąskim przewodem, co uniemożliwia przepływ dużej ilości spalin do kolektora dolotowego. Częścią owego przewodu jest właśnie zawór EGR i to on właśnie decyduje o tym, kiedy i ile spalin trafia do kolektora dolotowego.

Dawniej działanie zaworów EGR było regulowane pneumatycznie, co powodowało, że dawka spalin, która docierała do kolektora nie była regulowana w sposób płynny. Polecane zawory EGR współcześnie to zawory recyrkulacji spalin regulowane elektromagnetycznie, co daje możliwość nie tylko ich płynnego otwierania w dowolnym zakresie, ale również bardzo precyzyjnego regulowania porcji spalin, która w danym momencie ma trafić do kolektora.

Dlaczego zawory recyrkulacji spalin często się psują?

Najczęściej spotykaną przyczyną dysfunkcji zaworu EGR jest jego zanieczyszczenie. W przypadku nowocześniejszych układów – sterownych elektromagnetycznie – zdarzają się problemy ze sterowaniem mechanizmem. Zanieczyszczenie zaworu EGR sprawia, że cały układ musi pracować intensywniej, co w konsekwencji prowadzi do jego przeciążenia i awarii. Nie bez winy są tutaj również spaliny, które swoim intensywnym działaniem mogą powodować uszkodzenie samego zaworu.

Jak uniknąć awarii?

W większości przypadków awarie zaworu EGR dostrzegane są bardzo późno, co powoduje, że większość z nich nadaje się już tylko do wymiany. Aby im zapobiec, należy kontrolować stan zaworu EGR. Dobrą praktyką jest czyszczenie zaworów – zarówno starszych, jak i nowszych typów – co 60-80 tysięcy kilometrów. Podejmując się czyszczenia zaworu EGR, warto również zając się kolektorem dolotowym. Nowsze zawory mogą wymagać zwiększonej atencji pod tym względem.

Exit mobile version