Zawór EGR – dlaczego się tak psuje?

Zawór cyrkulacji spalin to jeden z najmniej lubianych przez właścicieli pojazdów i mechaników elementów samochodu, gdyż jego nieprawidłowe funkcjonowanie może prowadzić do problemów z funkcjonowaniem silnika. Do czego jest on potrzebny? Dlaczego się psuje? I jak sobie z nim radzić? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć.

Czym jest EGR?

EGR to skrót z języka angielskiego, który oznacza Exhaust Gas Recirculation, co w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu układ recyrkulacji spalin. Zawór EGR jest częścią tego układu.

Zawór EGR – do czego służy i jak działa?

Dzięki zaworowi recyrkulacji spalin możliwe jest ograniczenie ilości tlenu, który dostarczany jest do komory spalania. Dzięki temu obniża się temperaturę w jej wnętrzu, a tym samym spowalnia proces spalania i redukuje emisje tlenków azotu.

Układ wydechowy i dolotowy w silnikach, które są wyposażone w zawór recyrkulacji spalin, jest połączony wąskim przewodem, co uniemożliwia przepływ dużej ilości spalin do kolektora dolotowego. Częścią owego przewodu jest właśnie zawór EGR i to on właśnie decyduje o tym, kiedy i ile spalin trafia do kolektora dolotowego.

Dawniej działanie zaworów EGR było regulowane pneumatycznie, co powodowało, że dawka spalin, która docierała do kolektora nie była regulowana w sposób płynny. Polecane zawory EGR współcześnie to zawory recyrkulacji spalin regulowane elektromagnetycznie, co daje możliwość nie tylko ich płynnego otwierania w dowolnym zakresie, ale również bardzo precyzyjnego regulowania porcji spalin, która w danym momencie ma trafić do kolektora.

Dlaczego zawory recyrkulacji spalin często się psują?

Najczęściej spotykaną przyczyną dysfunkcji zaworu EGR jest jego zanieczyszczenie. W przypadku nowocześniejszych układów – sterownych elektromagnetycznie – zdarzają się problemy ze sterowaniem mechanizmem. Zanieczyszczenie zaworu EGR sprawia, że cały układ musi pracować intensywniej, co w konsekwencji prowadzi do jego przeciążenia i awarii. Nie bez winy są tutaj również spaliny, które swoim intensywnym działaniem mogą powodować uszkodzenie samego zaworu.

Jak uniknąć awarii?

W większości przypadków awarie zaworu EGR dostrzegane są bardzo późno, co powoduje, że większość z nich nadaje się już tylko do wymiany. Aby im zapobiec, należy kontrolować stan zaworu EGR. Dobrą praktyką jest czyszczenie zaworów – zarówno starszych, jak i nowszych typów – co 60-80 tysięcy kilometrów. Podejmując się czyszczenia zaworu EGR, warto również zając się kolektorem dolotowym. Nowsze zawory mogą wymagać zwiększonej atencji pod tym względem.

Digiqole ad

Inne wpisy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.