Site icon VolvoBlog.pl – nieoficjalny blog o Volvo

Poduszka powietrzna dla pieszych

Volvo to producent, który od dziesięcioleci słynie z jakości i niezawodności swoich samochodów, ale przede wszystkim – bezpieczeństwa. Tym razem Volvo po raz kolejny definiuje bezpieczeństwo, tym razem postanawiając zadbać o pieszych. W tym celu Volvo stworzyło jedną z pierwszych na świecie zewnętrznych poduszek powietrznych.

To nie pierwsza inicjatywa Volvo, która w znaczny sposób przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa samochodów. Jednym z pierwszych pomysłów było wprowadzenie w 1944 roku specjalnej, laminowanej przedniej szyby, która w trakcie wypadku rozpadała się na małe kawałki, nie powodując tym samym ryzyka uszkodzenia ciała i zdrowia pasażerów i pozostałych uczestników kolizji.

Kilkanaście lat później, bo w 1958 roku, jako jedni z pierwszych wprowadzili trzypunktowe pasy bezpieczeństwa do seryjnie produkowanych aut. Kolejnymi, innowacyjnymi wynalazkami szwedzkiego producenta był system informujący o niezapiętych pasach, pochłaniająca energię zderzenia kolumna kierownicza, czy zagłówki siedzeń, dbające o górny odcinek kręgosłupa. W ostatnich latach Volvo pracowało nad poprawą skuteczności hamulców i urządzeniem, zapobiegającym niebezpiecznemu „nurkowaniu” auta w trakcie hamowania. Absolutną nowością prosto ze Szwecji jest poduszka powietrza, której zadaniem jest ochrona pieszego w trakcie kolizji.

Wspomniana wyżej poduszka powietrzna funkcjonuje na podobnej zasadzie, co „tradycyjne” poduszki powietrzne montowane we wnętrzu auta. W przypadku kolizji poduszka wydobywa się spod maski auta, tuż przy przedniej szybie. I, jak mówią konstruktorzy, problematyczną kwestią jest nie tyle co montaż poduszki w odpowiednim miejscu, a skonstruowanie takiego mechanizmu, który odpowiadałby za uruchomienie poduszki. W tym celu wykorzystany ma być inny system Volvo – Pedestrian Detection, którego rolą jest skanowanie otoczenia samochodu i wykrywanie pieszych. To właśnie dzięki niemu auto będzie miało możliwość wystartowania poduszki na ułamki sekund przed zderzeniem, i tym samym uderzenie zostanie, przynajmniej częściowo, zamortyzowane.

Exit mobile version