Kiedy jest niezbędna i jak przebiega wymiana amortyzatora?

Nie ważne jak dobre podzespoły są zamontowane w Twoim samochodzie, prędzej czy później będzie konieczna ich wymiana. Dotyczy to również amortyzatorów, które narażone na duże obciążenia, dosyć szybko ulegają zużyciu. Jak przeprowadzić w wymianę amortyzatora? Czy można to zrobić samodzielnie? Od czego zależy żywotność amortyzatorów?

Kiedy wymiana amortyzatora jest koniecznością?

Najlepszym rozwiązaniem byłaby znajomość czasu żywotności amortyzatorów. Oczywiście producenci podają średni przebieg, jednak nie powinieneś zbyt ufnie polegać na tych informacjach. Jest to tylko szacunkowy okres, a w rzeczywistości wymiana amortyzatora tył i przód może być konieczna o wiele wcześniej lub zdecydowanie później. Trwałość tych elementów zależy od wielu czynników, takich jak:

  • styl jazdy,
  • średnie prędkości,
  • jakość pokonywanych nawierzchni,
  • sprawność pozostałych podzespołów.

Agresywny styl jazdy powoduje mocniejsze obciążenie amortyzatorów. Oddziałują na nie większe siły, co zwiększa prawdopodobieństwo awarii oraz przyspiesza eksploatację tych elementów. Dlatego jeśli jeździsz w taki sposób, prawdopodobnie wymiana amortyzatora czeka Cię nieco szybciej. Również przy większych prędkościach amortyzatory pracują intensywniej. Podobny wpływ mają nierówne nawierzchnie, przez które amortyzatory działają nie tylko intensywnie, ale też nieprzerwanie. Warto mieć na uwadze, że również sprawność innych elementów podwozia ma znaczenie dla żywotności amortyzatora. Rzecz w tym, iż na przykład dobrze działające sprężyny po części odciążają główne elementy odpowiedzialne za tłumienie drgań. Warto zauważyć, że wymiana sprężyn to czynność, którą zaleca się wykonywać jednocześnie z wymianą amortyzatorów, dla równomiernej sprawności obu tych elementów.

Wymiana amortyzatora tył i przód

W przypadku elementów tylnych sprawa jest stosunkowo prosta. Wymiana amortyzatora tył wymaga jedynie odkręcenia koła, a następnie kilku śrub mocujących. W przypadku elementów zamontowanych z przodu jest nieco trudniej. W tym przypadku praca przebiega w następujących etapach:

  1. Zdjęcie koła.
  2. Wyjęcie sprężyny przy pomocy profesjonalnego ściągacza.
  3. Odkręcenie śrub mocujących amortyzator.
  4. Włożenie i dokręcenie nowego amortyzatora.
  5. Nałożenie sprężyny.
  6. Nałożenie koła.

Wymiana amortyzatora nigdy nie powinna dotyczyć tylko jednego z elementów. Należy wymieniać je parami na jednej osi. Ponadto, zawsze wskazana jest również wymiana sprężyn, przynajmniej w przypadku amortyzatorów przednich. Cały zabieg nie jest bardzo skomplikowany. Niemniej jednak dla pewności jego prawidłowego przeprowadzenia, a także ze względów bezpieczeństwa, zalecamy zlecić to zadanie profesjonalistom.

Digiqole ad

Inne wpisy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.