Pochodzenie systemów bezpieczeństwa w samochodach
Sie 22nd, 2018 | Przez redakcja | Kategoria: PoradyRozwój motoryzacji polega nie tylko na zwiększaniu mocy pojazdów, ale również na poprawie bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Wiele udoskonaleń w tej kwestii najpierw pojawia się w samochodach sportowych, a dopiero później w użytkowych. Kierunek zmian bywa jednak też odwrotny. Warto nieco bliżej przyjrzeć się, jak rozwijają się systemy bezpieczeństwa w samochodach.
Sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach
Wiele systemów samochodowych, które dzisiaj uważane są za coś oczywistego, pierwotnie wykorzystywano jedynie w autach sportowych. Niemniej jednak najskuteczniejsze rozwiązania zwykle dość szybko pojawiają się w samochodach osobowych. Najpowszechniej stosowane dziś sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach drogowych to:
- pasy bezpieczeństwa – tradycyjne pasy samochodowe pojawiły się w autach drogowych mniej więcej w tym samym momencie, co w pojazdach sportowych. Jednak kilku punktowe pasy wykorzystywane do zapinania dzieci pochodzą właśnie z aut sportowych. Są one niezbędne kierowcom sportowym, narażonym na olbrzymie przeciążenia. Dziecko w zwyczajnym samochodzie, przy umiarkowanej prędkości, z powodu słabości mięśni i szkieletu, odczuwa przeciążenia niemal tak mocne, jak kierowca samochodu sportowego.
- foteliki dziecięce – nie tylko pasy do zapinania dzieci, ale całe foteliki dziecięce powstały w oparciu o sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach. Chodzi o konstrukcję fotela, który z każdej strony blisko przylega do ciała dziecka tak, jak fotel bolidu do ciała kierowcy.
- części samochodowe z włókna węglowego – z tego materiału powstają głównie części układu hamulcowego. Włókno węglowe charakteryzuje się odpornością na wysokie temperatury, co zapewnia skuteczność hamulców nawet przy częstym i gwałtownym naciskaniu pedału.
Systemy aut osobowych w samochodach sportowych
Niektóre wykorzystywane dziś w bolidach i autach rajdowych sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach miały swój początek w autach drogowych. Tak jest choćby z większością systemów elektronicznych, takich jak kontrola trakcji czy startu. Systemy te mają zwiększać bezpieczeństwo na drogach, co zresztą całkiem nieźle im wychodzi. Systemy elektroniczne czasami są wykorzystywane w samochodach sportowych, choć ich zastosowanie jest tam ograniczone. Z założenia bowiem kierowca powinien sobie radzić na trasie samodzielnie.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o pasach samochodowych. Z pewnością dzisiaj niektóre z nich należą do sportowych systemów bezpieczeństwa w samochodach. Jak już jednak wspomniano, sportowe pochodzenie pasów można przypisać jedynie modelom wielopunktowym. Klasyczne pasy 3-punktowe najpierw pojawiły się w autach drogowych. Już w latach 50 po drogach poruszały się pierwsze pojazdy, które były w nie wyposażone. Natomiast w sporcie pasy pojawiły się dopiero w 1972 roku, kiedy to nałożono obowiązek ich zapinania na kierowców Formuły 1.
Bardzo ciekawy artykuł. Nigdy wcześniej nie pomyślałabym, że foteliki dziecięce są inspirowane fotelem kierowcy rajdowego.Cały sportowy system bezpieczeństwa jest dość interesujący. Pozdrawiam.