Site icon VolvoBlog.pl – nieoficjalny blog o Volvo

Pochodzenie systemów bezpieczeństwa w samochodach

sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach

Rozwój motoryzacji polega nie tylko na zwiększaniu mocy pojazdów, ale również na poprawie bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Wiele udoskonaleń w tej kwestii najpierw pojawia się w samochodach sportowych, a dopiero później w użytkowych. Kierunek zmian bywa jednak też odwrotny. Warto nieco bliżej przyjrzeć się, jak rozwijają się systemy bezpieczeństwa w samochodach.

Sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach

Wiele systemów samochodowych, które dzisiaj uważane są za coś oczywistego, pierwotnie wykorzystywano jedynie w autach sportowych. Niemniej jednak najskuteczniejsze rozwiązania zwykle dość szybko pojawiają się w samochodach osobowych. Najpowszechniej stosowane dziś sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach drogowych to:

Systemy aut osobowych w samochodach sportowych

Niektóre wykorzystywane dziś w bolidach i autach rajdowych sportowe systemy bezpieczeństwa w samochodach miały swój początek w autach drogowych. Tak jest choćby z większością systemów elektronicznych, takich jak kontrola trakcji czy startu. Systemy te mają zwiększać bezpieczeństwo na drogach, co zresztą całkiem nieźle im wychodzi. Systemy elektroniczne czasami są wykorzystywane w samochodach sportowych, choć ich zastosowanie jest tam ograniczone. Z założenia bowiem kierowca powinien sobie radzić na trasie samodzielnie.

Warto w tym miejscu wspomnieć również o pasach samochodowych. Z pewnością dzisiaj niektóre z nich należą do sportowych systemów bezpieczeństwa w samochodach. Jak już jednak wspomniano, sportowe pochodzenie pasów można przypisać jedynie modelom wielopunktowym. Klasyczne pasy 3-punktowe najpierw pojawiły się w autach drogowych. Już w latach 50 po drogach poruszały się pierwsze pojazdy, które były w nie wyposażone. Natomiast w sporcie pasy pojawiły się dopiero w 1972 roku, kiedy to nałożono obowiązek ich zapinania na kierowców Formuły 1.

Exit mobile version